Reklama ambientowa

Ambient marketing: niekonwencjonalna forma marketingu oparta na kreatywności i zaskoczeniu, która wykorzystuje miejsca i czas w życiu codziennym, aby dotrzeć do odbiorców i wywrzeć na nich wrażenie.

Ambient marketing wykorzystuje nowe media (które nabierają kształtu wraz z promowanym przekazem), lub wykorzystuje tradycyjne media w nowy sposób, aby:

1) Rozpowszechniaj przekaz reklamowy w sposób sensacyjny, zaskakujący, prowokacyjny.

Przekaz zostaje przeniesiony do świata rzeczywistego poprzez operację zniekształcenia i reinterpretacji środowiska fizycznego, w którym zazwyczaj porusza się konsument: ulice, place, ogrody, muzea, środki transportu, itp. zostają fizycznie zmodyfikowane, aby zadziwić, przyciągnąć uwagę osób przemieszczających się i zaangażować konsumentów w oryginalne i natychmiastowe doświadczenie marki lub produktu.

2) Dotarcie do odbiorcy w miejscu i czasie, w którym najmniej się tego spodziewa.

Są one skutecznymi bodźcami właśnie dlatego, że docierają do konsumenta w sposób nieoczekiwany, tzn. uderzają w czasie lub w środowisku, w którym nie spodziewamy się otrzymać przekazu reklamowego. Podobnie jak inne formy marketingu niekonwencjonalnego, ambient marketing wywodzi się z potrzeby dotarcia przez wszystkie firmy do odbiorców, którzy są coraz mniej odporni na komunikaty przekazywane przez tradycyjne media.

3) Zapewnij publiczności niezapomniane doświadczenie, które może być łatwo zrelacjonowane i stać się tematem wiadomości dla mediów.

Ambient jest skuteczny, gdy udaje mu się przekształcić akcję promocyjną na danym terenie w wydarzenie wirusowe, zdolne zaskoczyć i zapoczątkować word of mouth. Warto zaznaczyć, że ambient marketing nie podąża za typowymi schematami tradycyjnej reklamy zewnętrznej, ale raczej głęboko od nich odbiega: reklama billboardowa bowiem, oprócz braku niezbędnej kontekstowości i unikalności przekazu reklamowego, zakłada koncepcję konsumenta pasywnego, dla którego nie przewiduje się żadnej formy uczestnictwa i zaangażowania w kontakt z marką. Zamiast tego, każda inicjatywa ambient marketingowa jest związana z konkretnym kontekstem i typem ludzi, którzy mogą się z nią zetknąć w danym momencie. Celem tych inicjatyw jest doprowadzenie do interakcji obecnych osób z marką, dostarczenie im intensywnych doznań zmysłowych i zachęcenie ich do stania się aktywnymi propagatorami przekazu marki. Są to zazwyczaj kampanie przeznaczone do późniejszego rozpowszechniania w sieci. Zobacz marketing wirusowy, aby uzyskać więcej szczegółów.