Analiza SWOT to technika oceny mocnych i słabych stron, szans i zagrożeń firmy.
SWOT oznacza mocne strony, słabe strony, szanse i zagrożenia, które są mocnymi i słabymi stronami, szansami i zagrożeniami.
Analiza SWOT służy do oceny aktualnej pozycji organizacji przed podjęciem decyzji o nowej strategii lub podczas sporządzania biznesplanu firmy .
Możesz użyć analizy SWOT, aby jak najlepiej wykorzystać to, co masz, z korzyścią dla swojej firmy. I możesz zmniejszyć szanse niepowodzenia, rozumiejąc, czego brakuje, i eliminując niebezpieczeństwa, które w przeciwnym razie zaskoczyłyby Cię.
I znowu z analizą SWOT można zacząć tworzyć strategię wyróżniającą się na tle konkurencji, a tym samym skutecznie konkurować na rynku docelowym.
Jak wykonać analizę SWOT
Najpierw musisz sporządzić macierz analizy SWOT. Jest to siatka 2×2, z jednym kwadratem dla każdego z czterech aspektów SWOT.
Do analizy SWOT można podejść na dwa sposoby: nieformalnie w celu „rozpoczęcia” formułowania strategii lub jako bardziej wyrafinowane i formalne narzędzie.
Tak czy inaczej, oto co zrobić:
- zbierz zespół firmy;
- Użyj technik burzy mózgów , aby zbudować listę pomysłów na obecną pozycję firmy;
- Za każdym razem, gdy zauważysz siłę, słabość, szansę lub zagrożenie, zapisz to w odpowiedniej części siatki.
- Aby wyjaśnić, do której sekcji należy pomysł, pomocne może być myślenie o mocnych i słabych stronach jako o czynnikach wewnętrznych – to znaczy mających związek z organizacją, jej zasobami, procesami i ludźmi.
Zamiast tego pomyśl o szansach i zagrożeniach jako czynnikach zewnętrznych, wynikających z Twojego rynku, konkurencji i ogólnie gospodarki.
Przejrzyj każdy obszar bardziej szczegółowo i zastanów się, jakie pytania możesz zadać w ramach analizy.
Silne strony
Mocne strony to rzeczy, które firma robi szczególnie dobrze lub w sposób, który odróżnia Cię od konkurencji. Pomyśl o przewadze Twojej organizacji nad konkurencją . Może to być motywacja personelu, dostęp do określonych materiałów lub seria bardzo silnych procesów produkcyjnych.
Mocne strony są integralną częścią Twojej organizacji, więc zastanów się, co ją wyróżnia. Co robisz lepiej niż ktokolwiek inny? Jakie wartości kierują Twoim biznesem? Z jakich unikalnych lub tanich zasobów możesz skorzystać, z których inni nie mogą skorzystać?
Zidentyfikuj i przeanalizuj unikalną propozycję sprzedaży swojej organizacji i dodaj ją do sekcji Mocne strony.
Następnie zmień perspektywę i zadaj sobie pytanie, jakie są Twoje mocne strony w stosunku do konkurencji. Jakie są czynniki, które pozwalają uzyskać przed nimi sprzedaż?
Pamiętaj, że aspekt Twojej firmy jest mocną stroną tylko wtedy, gdy zapewnia Ci wyraźną przewagę konkurencyjną.
Na przykład, jeśli wszyscy twoi konkurenci dostarczają produkty wysokiej jakości, to wysokiej jakości proces produkcyjny nie jest mocną stroną twojego rynku – jest koniecznością.
Słabe punkty
Teraz nadszedł czas, aby zastanowić się nad bolączkami Twojej firmy. Tutaj musisz być szczery!
Analiza SWOT będzie cenna tylko wtedy, gdy zbierzesz wszystkie niezbędne informacje.
Najlepiej więc być teraz realistą i jak najszybciej stawić czoła wszelkim nieprzyjemnym prawdom.
Słabe strony, podobnie jak mocne strony, są nieodłączną cechą Twojej firmy, dlatego skup się na ludziach, zasobach, systemach i procedurach.
Zastanów się, co możesz poprawić i jakich praktyk powinieneś unikać.
Ponownie wyobraź sobie (lub dowiedz się), jak postrzegają Cię inni w Twojej branży.
Czy zauważają słabości, na które byłeś ślepy? Poświęć trochę czasu na zbadanie, jak i dlaczego Twoi konkurenci radzą sobie lepiej od Ciebie.
Czego Ci brakuje?
Szansa
Szanse to otwarcia lub możliwości, że coś pozytywnego może się wydarzyć, ale będziesz musiał je zdobyć dla siebie.
Zwykle wynikają z sytuacji poza firmą i wymagają spojrzenia na to, co może się wydarzyć w przyszłości.
Mogą pojawiać się jako zmiany na rynku, na którym działasz, lub w technologii, z której korzystasz.
Umiejętność identyfikowania i wykorzystywania szans może mieć ogromny wpływ na zdolność Twojej firmy do konkurowania i zajmowania wiodącej pozycji na rynku.
Pomyśl o dobrych okazjach, które możesz od razu dostrzec. Nie ma potrzeby zmieniać kart na stole: nawet niewielkie korzyści mogą zwiększyć konkurencyjność Twojej firmy.
Jakie interesujące trendy rynkowe, o których wiesz, duże czy małe, mogą mieć wpływ?
Powinieneś także wypatrywać zmian w polityce rządu dotyczącej Twojej branży.
Zmiany we wzorcach społecznych, profilach populacji i stylu życia mogą również oferować interesujące możliwości.
Zagrożenia
Zagrożenia obejmują wszystko, co może negatywnie wpłynąć na Twoją firmę z zewnątrz, takie jak problemy z łańcuchem dostaw, zmiany potrzeb rynkowych lub brak zasobów.
Niezbędne jest przewidywanie zagrożeń i podejmowanie działań przeciwko nim, zanim stanie się ofiarą i zatrzyma się wzrost.
Pomyśl o przeszkodach, jakie napotykasz, aby wprowadzić swój produkt na rynek i sprzedać.
Możesz zauważyć, że zmieniają się standardy jakości lub specyfikacje Twoich produktów i że będziesz musiał zmienić te produkty, jeśli chcesz pozostać na czele.
Ewolucja technologii to nieustanne zagrożenie, ale także szansa.
Zawsze zastanów się, co robią Twoi konkurenci i czy powinieneś coś zmienić, aby sprostać wyzwaniu.
Pamiętaj jednak, że to, co robią, może nie być właściwe i unikaj ich kopiowania, nie wiedząc, jak poprawi się Twoja pozycja.
Upewnij się, że rozumiesz, czy Twoja organizacja jest szczególnie narażona na wyzwania zewnętrzne.
Czy masz na przykład nieściągalny dług lub gotówkę, które mogą narazić Cię na nawet niewielkie zmiany na Twoim rynku?
Jest to rodzaj zagrożenia, które może poważnie zaszkodzić Twojej firmie, więc bądź ostrożny.
Kluczowe punkty analizy SWOT
Analiza SWOT to proste, ale przydatne ramy do analizy mocnych i słabych stron firmy, szans i zagrożeń.
Pomaga budować na tym, co robisz dobrze, uzupełniać to, czego brakuje, minimalizować ryzyko i maksymalizować szanse na sukces.
Analiza SWOT może być wykorzystana do rozpoczęcia formułowania strategii w sposób nieformalny lub w bardziej wyrafinowany sposób jako poważne narzędzie strategiczne.
Analiza SWOT może być również wykorzystana do zrozumienia konkurencji, co może dać wgląd potrzebny do stworzenia spójnej i skutecznej pozycji konkurencyjnej.
Wykonując analizę SWOT, musisz być realistą i rygorystycznym. Musi być stosowany na odpowiednim poziomie i w razie potrzeby zintegrowany z innymi narzędziami analitycznymi, takimi jak benchmarking .